El treball amb la serra mecànica avança lentament. La serra es va desmuntar completament i es va netejar. Estava realment bruta, plena de ferritja i greix antic. Per mostrar-ne l’estat, només cal veure el dipòsit de líquid refrigerant absolutament ple de ferritja. L’últim propietari no n’hauria d’estar gaire orgullós…

El dipòsit de líquid refrigerant de la serra extremadament brut

Després de desmuntar-la, l’estat general observat és prou bo per a una serra de potser 50 o 60 anys. La majoria de les parts lliscants estan ben ajustades. Tanmateix, hem observat un passador lleugerament desgastat. Hem tornejat un nou passador gruixuts utilitzant acer AISI O2. Després, s’ha tractat tèrmicament i ajustat a mida. Aquí tens una imatge del passador antic (a dalt) i el seu reemplaçament:

El passador reemplaçat: A dalt, el passador antic. A baix, el nou reemplaçament.

El passador reemplaçat

A dalt, el passador antic. A baix, el nou reemplaçament.

L’altra peça desgastada és la gran femella de bronze del vis d’avançament. Es tracta d’una femella ACME d'1 1/4 polzada i 6 fils per polzada. No hi ha peces de recanvi, i és una peça complexa de mecanitzar. Provarem de fer funcionar la serra sense reemplaçar-la i decidirem segons els resultats. Aquesta és una imatge de la femella:

Femella del vis d'avançament de la serra Uniz

Pintura de la serra

La serra es pintarà amb els colors originals. Després de consultar una carta RAL amb una part que conserva la pintura original, vam decidir que el color original era RAL 7012 (gris basalt), un gris bastant fosc. La serra es va rascar, recobrir amb un imprimador monocomponent (todoterreno beisier) i després s’ha suavitzat amb massilla abans d’aplicar l’imprimador de nou:

Finalment, la vam pintar amb diverses capes d’esmalt. Hem utilitzat esmalt industrial BESA-VAL. Aquí podeu veure els primers resultats:

La serra Uniz 14 mentre es pintava

La serra Uniz 14 mentre es pintava