Aquest article mostra el tipus de treballs que es poden realitzar amb un capçal de mandrinar Kaiser Piccolo. Inclou els treballs de mandrinat habituals, però també el treball de planejat utilitzant el desplaçament automàtic del capçal i un exemple de tornejat de pivots. També es revisen les eines habituals per al capçal.

Les parts del capçal de mandrinar

Capçal de mandrinar i les seves parts

Aquestes són les principals parts del capçal de mandrinar (vegeu la figura anterior):

  1. El mànec.
  2. El carro, que es mou al llarg del diàmetre del capçal i té una sèrie de forats per fixar les eines.
  3. El cargol de bloqueig. Bloqueja el carro per evitar desplaçaments.
  4. L’anell de desplaçament. Desplaça el carro i està marcat en passos de 0,05 mm.
  5. L’escala Vernier. Aquest anell es pot moure per fixar el “0” de l’anell de desplaçament. Un cargol de fixació evita que giri. Permet llegir desplaçaments de 0,005 mm mitjançant les marques del Vernier.
  6. L’anell de subjecció. Aquest anell té un forat on es pot col·locar una barra de suport per evitar que giri. La part que subjecta la barra actua com un interruptor que retorna el carro.
  7. El disc P-A. S’utilitza per seleccionar la funció del capçal: A per mandrinar i P per planejar. Es pot canviar fàcilment a mà si el dispositiu de subjecció està en la posició correcta. Es pot trobar la posició provant.
  8. El topall de retorn. Serveix per aturar el carro durant el desplaçament de retorn.
  9. El topall de desplaçament cap endavant. S’utilitza per limitar el desplaçament cap endavant del carro i, per tant, fixa el diàmetre màxim de tall en el planejat.
  10. La barra de control. Facilita comprovar si el desplaçament cap endavant ha arribat al límit fixat pel topall.

El carro té tres forats verticals de 10 mm de diàmetre i un d’horitzontal. S’utilitzen per fixar les eines. El carro es mou cap a l’esquerra (prova-ho movent l’anell de desplaçament augmentant els números marcats).

Dimensions i límits de treball

  • El mànec gira en sentit horari.
  • Planejat i alesatge de 2 mm a 180 mm.
  • Desplaçament màxim del carro de 30 mm.
  • Avanç radial del carro per revolució: 0,05 mm.
  • Retorn ràpid del carro per revolució: 2,5 mm.
  • Avanç mínim del carro: 0,05 mm (lectura de 0,005 mm al Vernier).
  • Diàmetre del mànec de les eines: 10 mm.

Mandrinat de forats

El treball de mandrinat es fa amb el disc P-A en posició A. Només cal fixar l’eina adequada (segons si el forat és passat o no) i ajustar el carro a “0” movent-lo fins que l’eina estigui a la paret del forat. Mou l’anell Vernier a la posició zero per tenir una referència. Mou l’anell de desplaçament en sentit creixent segons la profunditat de tall que necessitis i realitza l’alesatge. Recorda bloquejar el carro amb el cargol de bloqueig abans de començar a tallar. Això afegeix rigidesa i evita desgast prematur. Tingues en compte gestionar el joc de manera adequada. Repeteix fins que s’assoleixi el diàmetre desitjat.

Tingues en compte que l’eina s’ha de fixar al forat correcte. L’indicador és recordar que el carro es desplaça com a màxim uns 30 mm.

A més, pots configurar l’anell Vernier de manera que el “0” correspongui al diàmetre final i treballar tallant fins que l’anell de desplaçament arribi a “0”. El topall final també pot ser útil si estàs alesant una sèrie de peces que es poden fixar a la mateixa posició precisa. Només cal alesar la primera peça a mida i, un cop en la posició final, moure el topall final.

Planejat o refrentat

En aquest treball, el carro es mou automàticament. Mentre el capçal gira, el carro es desplaça contínuament. Això permet tallar una superfície plana al voltant d’un forat (refrentat).

A causa del desplaçament automàtic, és molt millor treballar utilitzant els topalls. El procediment és el següent:

  1. Fixa l’eina adequada.
  2. Allibera el cargol de bloqueig del carro.
  3. Mou el carro fins que estigui a la paret del forat.
  4. Configura el topall cap endavant utilitzant l’escala i el Vernier. El que es llegeix és el radi màxim de desplaçament del carro. Per tant, el diàmetre del refrentat serà el doble del que es llegeix a l’escala.
  5. Mou el carro enrere una mica només per alliberar l’eina. Configura el topall de retorn. Això aturarà el carro quan faci el retorn ràpid.
  6. Mou el capçal avall la quantitat de profunditat de tall.
  7. Ara tot està llest per començar a tallar.
  8. Inicia la rotació del capçal.
  9. Atura l’anell de retenció amb la mà. Com que gira lliurement, no és un problema.
  10. Mou el disc A-P a la posició P. Hauries de trobar la posició correcta per al suport.
  11. El carro comença a desplaçar-se lentament en el sentit de l’augment dels números de l’anell de desplaçament. Aviat començarà a tallar la superfície.
  12. Quan arribi al topall cap endavant, un embragatge de pressió aturarà el desplaçament del carro. Hauries de moure el disc A-P a la posició A de nou. Això atura el desplaçament automàtic. Pots fer això sense aturar el capçal. És important moure el disc a la posició A aviat per evitar danys a l’embragatge.
  13. És hora de tornar el capçal a la posició inicial utilitzant el retorn ràpid. Simplement mou el suport enrere. La part de subjecció gira lleugerament i s’activa el retorn.
  14. El carro torna molt ràpidament fins que es troba amb el topall de retorn. Un moviment natural del suport atura el retorn.
  15. Sense aturar el capçal, pots donar més profunditat de tall i començar el cicle de nou fins que estigui complet.

El mateix procediment es pot utilitzar per contra-perforar en profunditat, per fer pla el fons d’un forat o per tallar un recess dins del forat.

De vegades, és difícil apreciar si un tall ha arribat al final. Especialment quan el tall es realitza profundament dins del forat. El capçal proporciona un dispositiu intel·ligent per comprovar si el carro ha arribat al topall o si, per algun motiu, l’embragatge de fricció l’ha aturat abans. Empeny el petit pin de control cap a l’esquerra. Quan el carro s’acosta al final del desplaçament, el pin serà empès pel topall. Després de moure l’eina enrere, pots comprovar si el carro ha arribat al final.

Tornejat de pivots

El capçal de mandrinat també es pot utilitzar per tornejar pivots a la fresadora. Quan les peces són complexes, això pot ser avantatjós. El següent vídeo mostra el Kaiser Piccolo en un treball de tornejat de pivots en una Schaublin 13. El descens del capçal es realitza a mà utilitzant l’avanç lent del capçal fresador.

Eines

El Kaiser Piccolo ve amb una caixa de fusta per emmagatzemar el capçal, les claus i les eines. La imatge següent ho mostra.

Caixa d'emmagatzematge del capçal d'alesatge i eines

Les eines inclouen:

  • Un conjunt d’eines indexables per mandrinar i planejar de diferents mides.
  • Un conjunt d’eines HSS per a mandrinar i planejar, algunes d’elles per a forats de petit diàmetre.
  • Algunes eines per a bisellar els forats.
  • Un conjunt de portaeines quadrats (6x6 mm). Això inclou alguns tubs d’extensió per treballar en condicions de profunditat.
  • Algunes eines HSS i HM quadrades (6x6 mm), incloent algunes per a traus.
  • Un conjunt de casquets reductors per a eines cilíndriques de petit diàmetre de mànec.

Les següents imatges mostren algunes d’aquestes eines i portaeines.

Portaeines extensibles i eines indexables

Conjunt de portaeines quadrats i algunes eines