Per diverses raons, necessitava fer uns forats de diàmetres no convencionals en uns eixos. Al taller hi ha un utillatge universal Reglus per aquest tipus de feines, però no hi havia les guies de la mida escaient. Aquest article explica com es van fer unes guies de foradar a mida per l’utillatge Reglus.

Continua llegint

Com vaig explicar fa un temps, el garatge està essent reorganitzat i refert completament. Per això vaig vendre el torn Pujantell i el trepan-fresasora Cincinnati. Ara he venut també la meva llimadora. És una Rile-300, amb 300mm de cursa. La màquina és molt semblant a la Sacia-30, que és molt freqüent a Espanya. No se si estan relacionades d’alguna forma. Malhauradament, no he pogut trobar cap informació sobre aquesta màquina en tot le temps que l’he tinguda.

Continua llegint

Entre altres feines de restauració, una feina fonamental en el torn Leinen és l’acabat estètic. El procés de restauració estètic és laboriós si es vol un acabat durable, fidel i de primera qualitat. Essencialment comporta les següents tasques:

  • Neteja, desoxidat i polit de les superfícies descobertes: manetes, volants, superfícies lluents, etc.
  • Preparat i repintat de les superfícies pintades originals.

Continua llegint

La foto de fàbrica del torn mostra una safata portaeines i un suport per als plànols. En fabriquem un d’idèntic a l’original. La feina de planxa, per a la que no tenim material ni eines, la fan a Làzaro Metalpress. El resultat, una vegada pintat és aquest: La safata la recobrim amb una làmina de neoprè de Plàstics Pujol.

Continua llegint

Comencem per restaurar el contrapunt, que sembla estar en prou bon estat. El contrapunt no és habitual atès que està construït de manera que en qualsevol posició s’arrepenja totalment en el suport. És una construcció típica d’algunes màquines de precisió. La fixació del contrapunt a la bancada es fa usant una palanca que actua sobre una excèntrica. La fixació de l’eix usa dues mitges llunes clàssiques. La L’ajustat entre el suport i l’eix és molt bo, especialment en l’inici.

Continua llegint

Les primeres impressions després d’explorar la màquina tal i com ha arribat: En general presenta un bon estat i no sembla que hi hagi un desgast excessiu en cap mecanisme. La manufactura de la màquina és excel·lent. Hi ha nombrosos detalls de qualitat i no sembla que en el seu disseny s’hagi estalviat ni un ral. La maneta del carro transversal està torta (de fet l’eix està tort) possiblement a causa d’un cop fort.

Continua llegint

Foto de l'autor

sBs

An unusual computer engineer working on dirty and greasy machines

Catalonia